28 juni 2010

Ryanair dreigt aanbod op Weeze te verminderen


De Ierse prijsvechter Ryanair laat weer eens van zich spreken. Na Nederland tijdens de 'milieutax' een jaar links te laten liggen, is nu Duitsland aan de beurt. Tenminste, als de plannen voor een vliegtaks in dat land doorgaan. Ryanair dreigt drie tot vijf vliegtuigen te verplaatsen naar andere bases.

Per vliegtuig betekent dat een verlies van circa 400.000 passagiers en vijftig man personeel. Bovendien gaat op de luchthaven zelf talrijke banen verloren.


„Het is gewoon een domme belasting die nergens op slaat”, zei topman Michael O’Leary van Ryanair donderdagmiddag tijdens een persconferentie op Airport Weeze. „Als Duitsland die belasting invoert zullen wij zeker een deel van onze activiteiten naar Nederland verplaatsen”, dreigde O’Leary.

Ryanair vliegt in Nederland op de luchthavens van Eindhoven en Maastricht. O’Leary verwees naar de rampzalige gevolgen van de vliegbelasting (11,25 euro per passagier) die Nederland per 1 juli 2008 invoerde en die een jaar later na zware protesten uit de vlieg- en reisbranche weer verdween. Vele Nederlanders weken uit naar Duitse vliegvelden. Volgens luchtvaarteconoom Jan Veldhuis van Amsterdam Aviation Economics heeft die belasting een verlies van 5.000 tot 10.000 banen tot gevolg gehad en hebben luchthavens, vliegmaatschappijen en reisbureaus hun omzet met 1,2 miljard euro zien dalen. O’Leary: „Het was geen milieumaatregel maar een stomme belasting die veel meer heeft gekost dan hij opbracht.”

Ryanair heeft nog steeds plannen om een basis te vestigen op Airport Eindhoven. Dat strandde tot op heden op de beperkte vliegtijden in Eindhoven. De Commissie Alders heeft nu voorgesteld de vliegtijden aanzienlijk te verruimen.

O’Leary: „Dat klinkt goed, maar voor ons tellen ook andere kosten zoals de luchthavenbelasting.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten